Stava - franczyza

najczęściej zadawane pytania

FAQ

To prawda, żaden biznes nie wymaga tak małej inwestycji. Tak jest również w wypadku oddziałów Stava. Koszt to ok. 50 000 zł. Natomiast Stava oferuje opcje finansowania startu oddziału przez centralę firmy. Oznacza to, że nowy franczyzobiorca nie ponosi kosztów inwestycji w potrzebny sprzęt przed startem oddziału. Może wynająć cały sprzęt od Stava za 1 zł miesięcznie przez pierwsze pół roku działania oddziału.


Wymagany kapitał w wysokości 10 000 zł jest niezbędny, aby pokryć koszty związane z przejazdem, noclegiem, a także wyżywieniem w trakcie odbywania szkoleń oraz zakupić środki ochrony indywidualnej dla siebie i pracowników (płyny do dezynfekcji, maseczki).

Jak to możliwe, że na start oddziału jest wymagane tylko 10 000 zł? Żaden biznes tyle nie kosztuje.

Wymagany kapitał w wysokości 10 000 zł jest niezbędny, aby pokryć koszty związane z przejazdem, noclegiem, a także wyżywieniem w trakcie odbywania szkoleń oraz zakupić środki ochrony indywidualnej dla siebie i pracowników (płyny do dezynfekcji, maseczki).

Na co przeznaczone jest 10 000 zł o których mówicie?

Żaden biznes nie daje gwarancji sukcesu, natomiast większość polskich miast powyżej 40 000 mieszkańców spełnia nasze kryteria, aby móc otworzyć tam oddział. Wiemy to na podstawie doświadczeń, które zdobyliśmy w 50 oddziałach franczyzowych w całej Polsce.

Czy w moim mieście ten biznes będzie się opłacał?

Zysk jaki powinien generować oddział szacujemy w przedziale od 1500 do 2500 zł na jeden samochód. Najmniejsze oddziały mają ich po kilka, największe kilkadziesiąt.

Ile wynoszą średnie zyski oddziałów Stava?

Większość oddziałów Stava startuje z 3 autami.

Ile samochodów jest potrzebnych na początek?

Nie ma takiej potrzeby. Można skorzystać z poręczenia centrali Stava.

Czy muszę płacić opłatę wstępną lub poręcznie za leasingowane samochody?

Nie, nie ma takiej potrzeby. Na początku można pracę administracyjne prowadzić z domu, a z pracownikami spotykać się np. w restauracji, z którą współpracujemy. Spotkania z potencjalnymi klientami mogłyby natomiast odbywać się w ich lokalach.

Czy muszę wynajmować lokal na start oddziału?

Centrala odpowiedzialna jest za umowy sieciowe, natomiast jednym z obowiązków właściciela oddziału jest pozyskiwanie lokalnych klientów. Wszyscy kierownicy przechodzą odpowiednie szkolenie ze sprzedaży.
W pierwszych rozmowach z klientami kierownika wspiera specjalista Stava z centrali. Testujemy też stałe wsparcie centrali w sprzedaży usług.

Czy kierownik oddziału zajmuje się pozyskiwaniem klientów czy centrala?

Jest wiele możliwości pozyskania środków, my wskazujemy, gdzie ich szukać, możemy pomóc w przygotowaniu odpowiednich wniosków (takich jak biznes plan czy plan rozwoju, itp.).


Stava również posiada środki, aby finansować start oddziału. Dlatego też wystarczy 10 000 zł, aby otworzyć oddział Stava - finansujemy wyposażenie oddziału, zlikwidowaliśmy opłatę wstępną oraz oferujemy poręczenie na leasing samochodów. Wynajem sprzętu od centrali Stava nie wiążę się z koniecznością zaciągania kredytu.

Jakie wsparcie oferuje Stava, jeśli chodzi o pozyskanie środków na otwarcie oddziału?

Mamy trzy warunki:

1. samochody muszą być oklejone według określonego wzoru

2. samochód nie może być starszy niż ok. 15 lat, zalecamy jednak, aby nie był starszy niż 10 lat

3. pojazd musi być w jednolitym kolorze (nie wliczając elementów dodatkowych np. listwy)

Czy macie jakieś wymagania wobec samochodów wykorzystywanych w oddziale?

Właściciel oddziału samodzielnie decyduje czy chce samochody wynająć, wziąć w leasing czy kupić. Stava ma gotowe rozwiązania - umowy na specjalnych warunkach, dzięki którym franczyzobiorca nie musi ponosić praktycznie żadnych kosztów przy pozyskaniu samochodów.

Czy pozyskaniem samochodów zajmuje się kierownik czy centrala?

Na naszej stronie znajduje się aktualna lista. Wśród nich są takie marki jak McDonald’s, Decathlon, KFC, POLOmarket, Pasibus, Tel Aviv czy Stokrotka.

Z jakimi klientami sieciowymi współpracujecie?

Ponieważ tego biznesu nie da się połączyć z pracą na etacie lub prowadzeniem innej firmy. Jeżeli właściciel nie poświęci odpowiedniej ilości czasu i uwagi to oddział może funkcjonować nieprawidłowo, a przez to nie przynosić spodziewanych zysków.

Dlaczego waszym warunkiem jest to, żeby kierownik zajmował się wyłącznie oddziałem i nie miał innej działalności?

Otwarcie oddziału to koszt ok. 50 000 zł. Stava oferuje opcje sfinansowania wyposażenia oddziału ze środków centrali oraz bardzo elastyczny model rozpoczęcia działalności. To wszystko przekłada się na to, że kierownik potrzebuje tylko wspomnianej kwoty 10 000 zł na pokrycie kosztów związanych z przejazdem, noclegiem, a także wyżywieniem w trakcie odbywania szkoleń oraz zakupem środków ochrony indywidualnej dla siebie i pracowników (płyny do dezynfekcji, maseczki).


To Ty decydujesz czy start chcesz finansować samodzielnie czy skorzystać z finansowania Stava.

Ile tak mniej więcej może kosztować otwarcie oddziału?

W ramach umowy franczyzowej franczyzobiorca otrzymuje nasz brand oraz "know-how", dostęp do unikalnych umów sieciowych, wsparcie w przygotowaniu, w starcie oraz po starcie oddziału, szkolenia praktyczne oraz teoretyczne, możliwość współpracy z najszybciej rozwijającą się siecią gastro-kurierską w Polsce oraz dostęp do naszego narzędzia - systemu IT, który pomaga w administracji oraz samodzielnie zarządza logistyką dostaw. To Twoja główna przewaga rynkowa.

Co dostaję w ramach umowy franczyzowej?

Stosunek opłat franczyzowych powinien wynosić 2:1, tj.: jeżeli oddział generuje marżę wspólną na poziomie 30%, to 20% zostaje u franczyzobiorcy, a 10% jest opłatą franczyzową bieżącą.


Szczegóły modelu finansowego prezentujemy podczas webinarów dla osób zainteresowanych franczyzą Stava. Aby zapisać się na bezpłatny webinar, wypełnij formularz zgłoszeniowy.

Jaką opłatę franczyzową pobieracie od dostawy?

Nasza usługa skierowana jest do restauracji oraz sklepów. Oznacza to, że usługa dowozu objęta jest 23% podatkiem VAT. Przy prowadzeniu działalności gospodarczej VAT jest "przeźroczysty" to znaczy, że klient płaci podatek, który my przekazujemy do urzędu.

Jak to wygląda z podatkiem od dostawy? Czy jest to podatek VAT, czy na podstawie ryczałtu?

Franczyzobiorca może, jeśli będzie chętny, porozmawiać z osobą zainteresowaną franczyzą. Jednak należy pamiętać, że obowiązuje go zapis o zachowaniu poufności.


W ramach szkoleń dla osób, które będą otwierać oddział Stava są przewidziane wizyty zapoznawcze w już działających oddziałach Stava.

Czy mogę porozmawiać z którymś z obecnych franczyzobiorców?

Wystarczy jednoosobowa działalność gospodarcza i taką formę również zalecamy, przede wszystkim z uwagi na koszt związany z prowadzeniem spółki (pełna księgowość + podwójne opodatkowanie). Dzięki temu na koszty księgowe można przeznaczyć 200 zł, a nie kilka tysięcy.

Czy lepiej mieć założoną spółkę, czy wystarczy własna działalność gospodarcza, aby otworzyć oddział Stava?

Jednym z etapów rekrutacyjnych jest przeprowadzenie wstępnego badania rynku na terenie, na którym ma być prowadzony oddział. Na podstawie tych danych można oszacować jakie jest zainteresowanie wśród restauratorów i sklepów tego typu usługą oraz oszacować przewidywaną liczbę dowozów. Zakładamy, że gdyby miało być ich mniej niż 30 to taki oddział nie wystartuje.

Czy przed decyzją podpisania umowy franczyzowej jest możliwość wyliczenia ilu dostaw można na danym terenie się spodziewać i jaka byłaby spodziewana marża?

Jeżeli szukamy kandydatów stricte do przejęcia oddziału, to nie ma w tym wypadku konieczności zapłacenia franczyzobiorcy odstępnego, więc chodzi głównie o odkupienie wyposażenia.


Wyposażenie można odkupić od aktualnego franczyzobiorcy lub kupić nowy sprzęt. Można też skorzystać z opcji finansowania wyposażenia przez centralę - to decyzja nowego franczyzobiorcy. Nie narzucamy obowiązku odkupienia sprzętu, jednak to rozwiązanie zalecamy (o ile sprzęt jest w odpowiednim stanie), ponieważ jest to korzyść dla nowego oraz poprzedniego franczyzobiorcy.


Ile środków pieniężnych jest potrzebnych na przejęcie oddziału? Czy trzeba wszystko odkupić, czy tylko to co się chce, a reszta sprzętu może być nowa?

Tak. Nasz system informatyczny to narzędzie, które ogromnie wspiera franczyzobiorców. Pomaga ułożyć grafiki, kontrolować pracę kurierów i jakość usługi. Automatycznie przydziela zadania kurierom i wyznacza im trasy przejazdów.

Nad systemem Stava codziennie pracuje kilkunastu najwyższej klasy specjalistów i cały czas go udoskonalmy.


Oprócz tego otrzymujesz od nas bieżące wsparcie centralnej koordynacji, która ułatwia pracę franczyzobiorcy.

Czy poradzę sobie z tym biznesem bez doświadczenia w logistyce?

Stava S.A.


ul. Kowalska 1

45-588 Opole, Polska

KRS: 0000867888

NIP: 7543071410

REGON: 161514837

© Stava 2014 - 2021